Bogazici University- Center for European Studies
Tel : 0212 359 70 26
Faks : 0212 359 70 26
Email : ces@boun.edu.tr
Address : Boğaziçi Üniversitesi Avrupa Çalışmaları Merkezi Kuzey Kampüs Kuzey Otopark Binası Kat: 1 No: 118 | 34342 Bebek İstanbul
2. BOĞAZİÇİ YAKLAŞIMI
“MÜZAKERELER SÜRECİNDE ÜNİVERSİTE GENÇLİĞİNİN ROLÜ”
KONULU SEMPOZYUMUN SONUÇ BİLDİRİSİ:
2. BOĞAZİÇİ YAKLAŞIMI
18 ARALIK 2005
İSTANBUL
16-18 Aralık 2005 tarihleri arasında Boğaziçi Üniversitesi’nde Avrupa Çalışmaları Merkezi Öğrenci Forumu (AÇMÖF) tarafından “AB Yolunda 2. Boğaziçi Buluşması: Müzakereler Sürecinde Üniversite Gençliğinin Rolü” konulu bir sempozyum düzenlenmiştir. Akademisyenler ve siyasetçiler tarafından, Türkiye’nin Avrupa Birliği ile tam üyelik müzakereleri sürecindeki ihtiyaçların ve önerilerin ifade edildiği açılış konferansının ardından 26 farklı üniversiteden ve 18 farklı bölümden 32 öğrenci birer bildiri sunmuştur. Bu bildiriler ve gerçekleştirilen fikir alışverişi dikkate alınarak ortak bir sonuç bildirisi oluşturulmuş ve oybirliğiyle kabul edilmiştir.
1999 Helsinki Zirvesi’nde Türkiye’nin adaylık statüsü kazanmasının ardından Türkiye’nin Avrupa Birliği ile entegrasyonunun gerçekleştirilebilirliği üzerine yoğunlaşan tartışmalar; Türkiye’nin 3 Ekim 2005’te üyelik müzakerelerine resmen başlaması ile farklı bir eksene taşınmalıdır. Artık Türkiye’nin AB’ye tam üyeliği bir proje değil, bir programdır. Dolayısıyla üzerinde durulması gereken asıl konu, Türkiye’nin tam üyelik hedefine en etkin biçimde ulaşabilmesi için atılması gereken adımlardır. En az on yıl sürmesi beklenen bu süreçte hükümetler, siyasi partiler, bürokrasi, iş dünyası, sendikalar, sivil toplum kuruluşları ve ilgili diğer gruplarla birlikte üniversite gençliği de iradesini ortaya koymalıdır. Avrupa’daki en genç nüfusun Türkiye’de bulunduğu düşünüldüğünde, geleceği etkileyecek en önemli unsur olan üniversite gençliği müzakere sürecinde başrollerden birini üstlenmelidir.
Türkiye ve AB arasında yapılacak müzakerelerin üç önemli ayağı bulunmaktadır. Bunlar “Kopenhag kriterlerinin uygulanması”, “AB müktesebatının üstlenilmesi” ve “Sivil toplum diyaloğu” dur. 2. Boğaziçi Buluşması’nda, üniversite gençliği tarafından müzakere sürecinin “Sivil toplum diyaloğu” ayağında rol üstlenilmesinin gerekliliği üzerinde durulmuştur.
Müzakerelerin sağlıklı bir şekilde tamamlanabilmesi için, önümüzdeki on yıl içinde AB halklarının Türkiye’ye bakış açılarını değiştirmek önem taşımaktadır. Tarihsel süreçte oluşan önyargıların değiştirilmesi müzakereler sonunda Türkiye’nin üyeliğinin AB halkları tarafından onaylanmasını sağlayacağı gibi, aynı zamanda kültürel entegrasyonun başlayabilmesi için de önem taşımaktadır.
İç kamuoyunda ise AB ile ilgili bilinçlilik düzeyini arttırmanın ve AB’nin geleceği hakkında düşünmeye başlamanın önemi açıktır. Bu alanda gözle görülür başarı elde edilebilirse, müzakereler süreci daha katılımcı, şeffaf ve kontrol edilebilir olacaktır.
“AB Yolunda 2. Boğaziçi Buluşması” katılımcıları, üniversite gençliğinin sahip olduğu farklı AB vizyonları ve hayalleri çevresinde çalışma yapmalarını ve örgütlenmelerini sağlamanın önemi üzerinde durarak, gençliğin yekpare bir varlık olarak görülmemesi gerektiğini ortaya koymuşlardır. Üniversite gençliğinin geniş bir katılımla müzakere sürecine iradesini yansıtmasının yolu, bu temel prensibin hayata geçirilmesi olarak vurgulanmıştır.
Belirtilen noktalar ışığında, “AB Yolunda 2. Boğaziçi Buluşması” isimli sempozyumda şu konulara dikkat çekilmiştir:
· Gençlik örgütleri ve STK’ların akademik etkinlikler aracılığıyla müzakereler ve AB’nin geleceği üzerine tartışmalar başlatarak düşünce üretimine katkıda bulunmaları, iç kamuoyunu bilgilendirmek açısından önemlidir. Böylece gerek kendi bilgi birikimlerini, gerekse de kişi, kurum ve kuruluşlar arasındaki bilgi ve fikir paylaşımını aktif bir şekilde arttırmaları sağlanmış olacaktır. Yaratılan fikir paylaşımı, müzakere sürecinin kamuoyu tarafından daha denetlenebilir hale getirilmesini sağlayacaktır. Yazılı ve görsel basının etkin kullanımı da, kamuoyunun AB-Türkiye ilişkileri hakkında daha verimli ve nesnel bir şekilde bilgilendirilmesi açısından önem taşımaktadır.
· AB-Türkiye ilişkileri ile ilgili çalışmalar yapmak isteyen öğrenciler gerekli araçlara ve kaynaklara ulaşmakta güçlük çekmektedir. Bu açıdan, üniversitelerde Avrupa Birliği ile ilgili konularda verilen derslerin ve devlet ile özel sektör kuruluşlarında staj olanaklarının arttırılması için çaba gösterilmesi ve gerekli merciler üzerinde baskı kurulması gereklidir.
· Üniversitelerde verilen yabancı dil eğitiminin yetersizliği de üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Türkiye’deki yabancı dil eğitimi açığının kapatılması için hem devletin hem de özel sektörün üzerine düşen görevleri gerçekleştirmesi gereklidir.
· Avrupa Birliği tarafından çeşitli programlar kapsamında Türkiye’ye sağlanan Bölgesel Kalkınma Fonları, Avrupa Yatırım Bankası Kredileri ve benzeri nitelikteki hibe ve kredi olanaklarından Türkiye’nin gerekli desteği elde edebilmesi için üniversite gençliğinin sürece aktif katılımı sağlanmalıdır.
· AB üyesi ülkelerin kamuoylarında ve Türkiye’de tarih içinde kemikleşen biz-öteki algılayışının ortadan kaldırılabilmesi için, üniversite gençliğinin öğrenci değişim programları ve AB Gençlik Eylemleri gibi önemli araçlardan daha çok faydalanması sağlanmalıdır. Bu açıdan, üniversite içinde ve dışında bu programlarla ilgili gerçekleştirilen bilgilendirme çalışmaları arttırılmalıdır. Ayrıca, AB üyesi ülkelerde yaşayan üniversite öğrencilerinin yaşadığı çeşitli sorunlar da dikkate alınarak, AB’nin eğitim ve sosyal politikaları üzerinde çalışmalar yapılması gerekmektedir.
· AB kamuoylarını yekpare görmeyip, ülkelere göre farklı halkla ilişkiler ve tanıtım stratejileri çizmek isabetli olacaktır. Bu stratejilerde Türkiye’nin Avrupalı diğer halklarla birlikte Avrupa’nın geleceği hakkında söz sahibi olduğunu ortaya koymak ve bu geleceği kurmak konusunda sahip olduğu iradeyi Avrupa halklarına göstermek gereklidir.
· Üniversite gençliği, Avrupa Birliği’nin Türkiye hakkında aldığı bağlayıcı kararların takipçisi olmalıdır. Dolayısıyla, müzakereler boyunca ve sonrasında Türkiye ile ilgili kararlar verilirken Türkiye’nin eski ve yeni aday ülkelerle eşit kriterlere göre değerlendirilmesinin gerekliliği ifade edilmelidir. Aynı zamanda Avrupa entegrasyonunun ve Türkiye-AB ilişkilerinin geleceği açısından bu değerlendirmenin önemi her platformda vurgulanmalıdır.
· Türkiye’deki gençlik örgütlerinin ve STK’ların, kendileriyle benzer hedefler için çalışan AB’deki muadilleriyle birlikte düzenleyeceği ortak proje ve eylemler, hem kurulan bireysel ilişkiler sayesinde Türkiye’yi tanıtacak hem de kültürel ve sosyal entegrasyonun başlangıcı olacaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için kurulacak bir İnternet portalı aracılığıyla, Türkiye ve AB üyesi ülkeler arasındaki sivil toplum diyaloğu güçlendirilmelidir.
Üniversite gençliğinin yukarıda ifade edilen hedefleri gerçekleştirmesi, Türkiye’nin AB ile müzakere sürecinin demokratik kontrolü ve şeffaflığına katkı sağlayarak, üniversite gençliğinin sahip olduğu farklı iradeleri sürece yansıtacaktır. Bu sayede, müzakerelerin, taraflar arasındaki teknik bir süreçten toplumun birçok kesiminin katıldığı siyasi ve çoğulcu bir sürece dönüşmesi sağlanmış olacaktır.
Tüm bu ihtiyaç ve hedefler ışığında, 26 farklı üniversiteden ve 21 farklı bölümden AB Yolunda 2. Boğaziçi Buluşması Sempozyumu’na katılan ve aşağıda imzaları bulunan öğrenciler, müzakere sürecinin tarafları olan Avrupa Birliği ve Türkiye arasında karşılıklı güvenin sağlanması ve sürecin tam üyelik hedefine ulaşacağına dair inancın güçlendirilmesi konusunda her iki tarafa düşen sorumlulukların yerine getirilmesi çağrısında bulunmuşlardır.
BİLDİRİYİ İMZALAYAN TEMSİLCİLER
Fulya Soyata
Adnan Menderes Üniversitesi
Tuğba Aydın
Akdeniz Üniversitesi
Alaaddin Paksoy
Anadolu Üniversitesi
Nilüfer Nahya
Ankara Üniversitesi
Özkan Çakıcı
Atatürk Üniversitesi
Mahmut Utku Yalım
Boğaziçi Üniversitesi
Mert Arslanalp
Boğaziçi Üniversitesi
İlter Önder
Çankaya Üniversitesi
Adil Arıker
Çukurova Üniversitesi
Bahar Acarol
Dokuz Eylül Üniversitesi
Elif Çetin
Dokuz Eylül Üniversitesi
Özge Çokiçli
Ege Üniversite
Mine Ekim
Galatasaray Üniversitesi
Nihal Eminoğlu
Gazi Üniversitesi
Reyhan Atasü Topçuoğlu
Hacettepe Üniversitesi
Ferhat Öztutuş
İnönü Üniversitesi
Kenan Evren Duman
İstanbul Üniversitesi
Uğur Büyüktepe
Karadeniz Teknik Üniversitesi
Sercan Evcin
Leuven University
Marie Görkem
Sciences Po Lille and
University of Munster
Faruk Bilal Şener
Maltepe Üniversitesi
Hakan Özger
Maltepe Üniversitesi
Esat Altıntaş
Marmara Üniversitesi
Gökhan Kılınç
Marmara Üniversitesi
Gökhan Sümer
Marmara Üniversitesi
Süleyman Bayındır
Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Sinan İncin
Selçuk Üniversitesi
Gökhan Doygun
University of Twente and
University of Munster
Melike Nur Aydın
University of Twente and
University of Munster
Naime Hilal Özer
University of Twente and
University of Munster
Berkin Murat Soylu
Yeditepe Üniversitesi
Bülent Karasu
Yıldız Teknik Üniversitesi
Gökhan Başbuğ
Yıldız Teknik Üniversitesi